Sunday, May 07, 2006

Lemon squares

Ben weer terug van een paar daagjes weggeweest. Onder het kopje: ik ging op reis en nam mee: een brosse koekbodem, bedekt met lemon curd.... Ik had nog een citroen liggen (van die kip) en die moest natuurlijk nog even op, heb er het volgende recept mee gemaakt:

Bodem
150 gr bloem
90 gr koude boter in stukjes
50 gr poedersuiker, gezeefd

Toplaag
2 eieren
175 gr fijne tafelsuiker
geraspte schil en rasp van 1 grote citroen
1 el bloem
1/2 tl baking soda
evt. poedersuiker om te bestuiven

Oven voorverwarmen op 180, ondiepe rechthoekige bakvorm (30x20) bekleden met bakpapier (echt doen, het is er anders niet uit te krijgen! laat het bakpapier aan de korte kanten iets uitsteken, dan heb je een handvatje).
Bloem, boter en poedersuiker in keukenmachine (of met twee messen in een kom) mengen tot samenhangend mengsel (lijkt een beetje op broodkruim) Druk gelijkmatig aan op de bodem van je blik, gebruik hiervoor de onderkant van je cupmaatje bijvoorbeeld. Bak in 15 min. goudbruin. Af laten koelen in het blik!

Maak dan de lemon curd door de eieren in een kom schuimig te kloppen, voeg in kleine beetjes de suiker toe, steeds goed kloppen. Citroenschil, sap, bloem en baking soda toevoegen. Mengsel over de afgekoelde bodem gieten en in 20 tot 25 minuten stevig bakken en goudbruin. Het zal eerst gaan rijzen en daarna...weer instorten. Werk met een mes voorzichtig de zijkanten los en laat afkoelen tot bijna lauw. Uit de vorm halen en in repen of vierkantjes snijden. Evt bestrooien met poedersuiker.

En ze zijn lekker! Ik ben eigenlijk helemaal geen zoetekauw, koekjes bak ik om te kijken of het me lukt en dan mogen de kinderen ze opeten.....maar deze.... bij de eerste hap denk je dat het eigenlijk te zuur is en dan proef je de combinatie met het koekdeeg, heerlijk! Zoals zoon no 3 opmerkte: een beetje zoals die napoleon snoepjes maar dan romig en ook zoet. Beter kan ik het niet omschrijven.

2 comments:

  1. oh joh en deze is zoooo lekker! Schandalig gewoon. Zelfs ik (die altijd maar een krummeltje van zoete baksels proef om te kijken of het gelukt is) sneakte elke keer naar de keuken om nog een stukje te pikken en echt, dat wil wat zeggen. Fris en zuur (zodat je gezicht een klein beetje op een hoopje gaat zitten) en dan toch nog zoet.... Ken je Lemon Curd? Dat idee en dan op een dunne koekbodem.

    ReplyDelete
  2. Do you happen to have this recipe in English? ;) They look amazing.

    ReplyDelete

Thanks for visiting! I really appreciate and enjoy reading all your comments! If you have any questions feel free to email me.