Thursday, September 29, 2005

Food for thought


Mmm, gisteren naar de markt geweest, en natuurlijk weer veel te veel meegenomen. Gelukkig kwamen mijn ouders onverwachts langs, had gehoopt op mijn fototoestel, maar helaas, dat ligt nog steeds waar ik hem per ongeluk heb laten liggen :(
Dus heerlijke salade gemaakt met olijven, feta, tomaat en kropsla. Daarbij corn on the cob, turkse broden overlangs doormidden gesneden en als basis gebruikt voor pizza. Een greep in de vriezer om de pagnotti te voorschijn te halen.....Heerlijk gegeten, en alles vers.

Dat laatste is vooral grappig omdat ik vanmorgen een item las over een amerikaanse -tuurlijk- moeder die zich tot doel heeft gesteld haar gezin groente te laten eten. Welnu, ik moet zeggen dat ik dat een loffelijk streven vind. Maar dan bekruipt me toch de vraag wat ze dan eigenlijk wel eet? Je hoeft niet zo heel ver over de grens om erachter te komen dat de manier waarop wij Nederlanders onze maaltijd opbouwen niet overal toegepast wordt, misschien zijn wij wel één van de weinige landen waar de aardappel niet als groente beschouwd wordt maar als leverancier van koolhydraten, naast de groente van de dag. Ga maar eens bij jezelf na, als je kind (echtgenoot, zus, vriendin, partner wie dan ook) roept: wat eten we vandaag?

:: ruimte om het even uit te proberen ::

Wat is het eerste wat je opgenoemd hebt? (Euh, ik doe even niet mee want ik eet nasi vanavond). Mijn gok is dat je als eerste het groente-component zegt. Is het niet leuk om te bedenken dat dat in heel veel landen niet het geval is? Ik denk wel dat er op het moment een verschuiving is in eetgewoonten. Aan de ene kant een groeiende belangstelling voor smaak en textuur, andere gerechten, weten wat je eet, zelf van begin tot eind je produkt kennen. Slow food toestanden enzo. Aan de andere kant de gemaksprodukten, wat kun je tegenwoordig nu niet kant en klaar aanschaffen. Zijn er nog kinderen die weten hoe versgemaakte appelmoes ruikt in de keuken? Jaren geleden kwam een vriendinnetje van zoon van zolder af haar neus achterna gedrenteld: wat ruik ik? Appelmoes, wil je proeven. (Ik grijp ook elke kans om kinderen kennis te laten maken met eten haha). Lekker, bij ons zit appelmoes in een pot hoor, doe jij die dan altijd eerst in een pan? Enfin, moeder werd bij het ophalen de keuken ingesleept, vingertje richting pan; ga jij die ook maken. Moeder heeft mij nog lange tijd vreemd aangekeken moet ik zeggen.

Ik ga mijn nasi maken, verse groenten, wat vlees, zoetzure komkommer erbij, zelfgebakken kroepoek en de satésaus......basis uit een potje, toevoegingen van mezelf!
Wat zou die Amerikaanse eten vanavond?

No comments:

Post a Comment

Thanks for visiting! I really appreciate and enjoy reading all your comments! If you have any questions feel free to email me.