Thursday, January 12, 2006

Jamie bites












Kippakketjes, beetje van Jamie, beetje van mezelf. Waarschuwing vooraf: het is fröbelen in de keuken, niet mijn favoriete hobby, maar wel errug lekker! Het originele recept is dus van Jamie Oliver uit zijn boek: De basis van het koken
Je hebt nodig:
1 savooie of chinese kool
2 tenen knoflook
ca. 5 cm verse gember, geschild
1 bosje bosui
verse koriander
1 el vissaus of oestersaus (is niet hetzelfde maar wel lekker)
zout
2 kipfilets
rasp en sap van 2 limoenen
2 tl sesamolie
olie

Van de kool de buitenste bladeren verwijderen, overige bladeren losmaken en blancheren. (Rotklusje). Afspoelen, uitlekken, apart zetten.
Pureer in een keukenmachine: knoflook, gember, bosui, koriander, vissaus en een flinke mespunt zout. Daarna kip, rasp, sap en sesamolie toevoegen en nogmaals pureren. Jamie voegt hierbij nog waterkastanjes en rode pepers toe, ik niet, ik heb 3 kinderen.... Maar ik probeer wel flink wat pit mee te smokkelen anders wordt het gauw laf, dus chilipeper, misschien gebakken sambal, kijk maar, zoiets dus.
Wat je nu in je kom hebt is eigenlijk kipgehakt. Daar kun je van alles mee, paneren en bakken maar ook dus als vulling gebruiken voor broodjes, bladerdeeg enz.
Wij gaan dit nu in die koolbladeren rollen....
Dat is lastig, hangt erg af van je fröbelvaardigheid, die koolbladeren willen per definitie niet wat jij wilt en net als je denkt: "ik heb hem", scheurt de boel. Maar niet getreurd, je ziet er straks niets meer van, dat beloof ik. Het kipgehakt is namelijk erg plakkerig en houdt de boel keurig bij elkaar. Rollen en invouwen dus!
Dan worden de rolletjes gestoomd. Bodem stoompan inwrijven met een beetje olie en de rolletjes erin vleien, goed naast elkaar leggen, rollen ze ook niet meer open. Onderste pan vullen met water en als het kookt stoompan erbovenop en ongeveer 6 a 7 minuten laten stomen. Als je geen stoompan hebt, het gaat ook prima in een (metalen) vergiet boven een pan water of in zo'n bamboe stoommandje.

Ik serveer deze rolletjes als voorgerechtje of i.p.v. vlees met rijst met groenten ofzo. Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik er de laatste keer frietjes bij gegeven heb. Meestal verdubbel ik het recept, gewoon omdat het zo lekker is en als je toch aan het rollen bent... Maar altijd een kommetje chilisaus erbij (evt. wat geroosterde sesamzaadjes erin) en een bakje japanse sojasaus (kikkoman) en misschien wat wasabi als je echt op dreef bent. Dippen en smullen.

Tot slot drie opmerkingen:
1) gemberwortel verdroogt waar je bij staat, het is uitstekend in een plastic zakje in de vriezer te bewaren, dat schilt en raspt ook nog eens makkelijker!

2) deze keer had ik spitskool gebruikt en dat voegt te weinig toe aan de smaak, de groenste is het lekkerste.

3) Ik gebruik echt elk blad van de kool, welke vorm dan ook, dan zijn je rolletjes niet uniform, doet aan de smaak niets af, voor "visite" (of je blog haha) kun je ze mooi snijden en dan oogt het ook al prachtig. (warm houden kan onder alufolie in een warme oven).

3 comments:

  1. Ziet er heerlijk uit, en ook heel decoratief. Ben benieuwd naar het recept.

    Yvette

    ReplyDelete
  2. Vol verwachting klopt ons hart...........

    ReplyDelete
  3. laat t recept maar zitten, ik kom t wel proeven!

    ReplyDelete

Thanks for visiting! I really appreciate and enjoy reading all your comments! If you have any questions feel free to email me.